2
3
Wat is Satsang? (vervolg)
SATSANG & DARSHAN MAGAZINE
WAT IS SATSANG?
PAGINA 2
Deel III (Fragmenten uit een interview met Randolph)
Het eerste wat je in Satsang (voor
Zelfrealisatie) ontdekt is dat er geen ‘ik’.
‘persoon’ of ‘persoonlijkheid’ is. Denk
nu niet dat als je dit weet dat je hier dan
enorm mee bent opgeschoten, het moet
van je kop tot je voeten zijn gezien. Je
moet het niet alleen exoterisch en
esoterisch ontdekt en herkend hebben,
je ‘afwezigheid als ik’ moet niet alleen
volledig doorzien en doorleeft zijn, het
illusoire dient wis en waarachtig
volledig opgebrand te zijn. Alles wat je
ooit vanuit het illusoire standpunt van
een ‘ik’ of een ‘persoon’ het leven in
geworpen hebt, komt als een
boemerang naar je terug. Inclusief al je
bouwsels en luchtkastelen. Juist
wanneer er een lacune ontstaat door de
afwezigheid van een illusoire constructie
als een ‘ik’ of een ‘persoonlijkheid’, ziet
al het weerstane zijn kans om in die
lacune, die afwezigheid, op te lossen.
Als mensen de natuurlijkheid van dit
gegeven niet herkennen en verstaan,
gaan mensen weerstand bieden, keren
terug naar het zoeken of gaan er op het
moment van suprême zelfs vandoor.”
“Maar zo je in je angst
alleen haar vrede en haar
genoegen zoeken zou”…
Aanwezige: “Ik heb al heel veel
mensen op het moment van suprême de
benen zien nemen. Waarom eigenlijk?
Is het alleen angst of is het ook iets
anders?”
Randolph: “Wanneer het Universele op
het moment van suprême eindelijk op
je deur klopt, doen de meeste mensen
heel verrassend niet open. Ergens voelen
ze dat bij de overname van het
universele je persoonlijke leven voorbij
is. Een universeel leven, betekent
namelijk dat je niet meer dat leven
krijgt, zoals je het persoonlijk wilt
hebben. Het kondigt het einde aan van
je persoonlijke ingerichte leven met al je
belangen en verworvenheden. Klassiek
ontstaat er dan bijvoorbeeld in religie
het ‘Uw wil geschiedde’... Ik ken een
mooi gedicht van Kahlil Gibran over
Liefde, waarin deze persoonlijke opgave
wordt aangekaart…
Kahlil Gibran: “Toen zei Almitra:
Spreek tot ons over liefde.
En hij hief het hoofd en zag de mensen
aan en er viel een diepe Stilte over hen.
En met een grote stem zei hij:
Wanneer de liefde wenkt, volg haar,
al zijn haar wegen zwaar en steil.
En zo haar vleugelen je omhullen,
laat je gaan,
al zou het zwaard, verborgen in haar
veren, je verwonden.
En zo zij tot je spreekt, geloof haar,
ook al verstrooit haar stem je dromen,
zoals de noordenwind je tuin verkeren
doet in dorre woestenij.
Want zo de liefde je kroont,
zij kruisigt je ook.
En al dient zij tot je groei,
zij snoeit je evenzeer.
En zo zij opstijgt tot je hoogste en je
teerste takken
streelt, die trillen in de zon,
zij daalt ook af naar je wortelen en
rukt hun houvast van de aarde los.
Als korenschoven gaart zij je bijeen.
Zij dorst je tot je naakt bent.
Zij want je tot je vrij bent van het kaf.
Zij maalt je tot je blank bent.
Zij kneed je tot je buigzaam wordt;
En geef je over aan haar heilig vuur,
opdat je worden zult tot heilig brood
voor Gods heilig feest.
Al deze dingen doet de liefde, opdat je
kennen moogt het verborgene van je
hart en daardoor worden zult een deel
van ’s levens hart.
Maar zo je in je angst alleen haar vrede
en haar genoegen zoeken zou,
dan deed je beter je naaktheid te
bedekken en van liefdes dorsvloer
weg te gaan,
de seizoenloze wereld in, waar je zult
lachen, maar niet je volle lach, en
wenen, maar niet al je tranen…”
- Kahlil Gibran, de Profeet
Randolph: “Maar zo je in je angst alleen
haar vrede en haar genoegen zoeken
zou…Wanneer je alleen daarvoor kiest,
dan is dat een mooie verwoording van
opgesloten zitten in je individualiteit, in
je persoonlijk ingerichte spiegelwereld
met zijn hoogwaardige spirituele
normen en waarden, die inmiddels je
zelfgecreëerde spiegelzalen en
gevangenismuren vormen. Een andere
reden om de realisatiedeur dicht te
houden of weer dicht te gooien, zijn
belangen. Wanneer het Universele je
gaat over nemen, verdwijnt je uniciteit,
je hang naar uniekheid en eigenheid.
Dat gaat nog een stuk verder dan de
herkenning dat er geen ‘ik’ of een
‘persoon’ is en het verdwijnen van alles
wat je via het illusoire standpunt van
een ‘ik’ of een ‘persoon’ het leven in
geworpen hebt. Pas als je wis en
waarachtig helemaal klaar bent met een
uniek individu zijn, speciaal zijn,
bijzonder zijn, ben je klaar voor de
Universele stap in je ontwikkeling.”
“De bevrijding is niet
voor jezelf,
maar van jezelf !”
Aanwezige: “Hoe gaat die universele
stap dan in zijn werking?”
Randolph: “Het eerste wat satsang met
je doet is je bevrijden van je collectieve
of individuele constructies en
overtuigingen, en vervolgens van wat je
tot nu toe ‘jezelf’ hebt genoemd. In
mijn traditie zeggen we dan ook: ‘De
bevrijding is niet voor jezelf, maar van
jezelf'! Eerst heffen we in satsang je
referentiekaders op, vervolgens dat wat
refereert. Als dat wat refereert er niet
blijkt te zijn en volledig doorleeft in zijn
zinsbegoocheling is opgebrand, dienen
vanzelf je mentale- en emotionele- en
intelligentie-constructies en
geloofssystemen zich aan om weg te
vallen. Alle muren storten neer of
brokkelen af. Het tweede wat in Satsang
vervolgens aan bod komt is de
opheffing van je uniciteit door je
Universaliteit. Hiervoor moet je al
aardig zijn afgekickt van het collectieve
bewustzijn en een maatschappij die
individualisme op een hoog voetstuk
heeft gezet en uniciteit, eigenheid en
‘specialisme’ dan ook voortdurend
beloond. Heb je nog eigen belangen
dan zullen deze in Universaliteit
vanzelfsprekend van het levenstoneel
verdwijnen. Wat betreft Satsang voor
Zelfrealisatie is het ‘doe-het-zelven’ dus
voorbij. Hier gebruikt men hier de
leermeester niet langer als autoriteit.
Het kenmerk van Zelfrealisatie is juist
de afwezigheid van autoriteit, noch
buiten je, noch binnen je. Het ‘vraag-
en-antwoord spelletje’ is doorzien en
wordt enkel nog gebruikt om de
vraagsteller naar zijn uitgangspunt te
leiden om hier zijn blinde vlek te boven
te komen…”
Aanwezige: “Waar komt Satsang
oorspronkelijk vandaan?”
Randolph: “Sinds mensenheugenis
wordt er al Satsang (voor Zelfrealisatie)
gegeven. Toen wij hier nog in
berenvelletjes rondliepen, bestond er
een het Oosten al een rijke
hoogwaardige cultuur. Neem
bijvoorbeeld mijn traditie. De Advaita
Vedanta bestaat al minstens vijfduizend
jaar. Gedurende die vijfduizendjaar
heeft de Advaita Vedanta al vele
cultuurschommelingen meegemaakt en
heeft talloze mensen geholpen om niet
alleen hun essentiële levensvragen onder
ogen te komen, maar heeft ook vele
‘Zelfrealiseerden’ opgeleverd. Ook de
mensheid in zijn huidige toestand
verkeert in een roerige tijd waar vele
spirituele zoekers naar wezenlijke
antwoorden zoeken omtrent de essentie
van hun bestaan en hun menszijn. Niet
alleen ‘uiterlijk’ verandert voortdurend
het wereldtoneel, maar ook ‘innerlijk’
liggen er enorme uitdagingen voor je
klaar en komen mensen in allerlei
identiteitscrisissen. Door al deze
veranderingen worden mensen
voortdurend wakker geschud, uit hun
comfortzone gehaald en worden er
impasses doorbroken.”
Ontwaken…
Omdat er in deze tijd op allerlei
gebieden impasses worden doorbroken,
maken momenteel veel mensen op
spiritueel vlak doorbraken mee.
Wanneer er zo’n plotseling doorbraak is,
spreken we spiritueel gezien van een
glimp of een ontwakingsmoment. Zo’n
ontwakingsmoment kan door heftige
innerlijke en uiterlijke omstandigheden
na een lange intense zoektocht
plaatsvinden, maar kan ook ‘out of the
blue’ tot je komen. Na zo’n doorbraak
of ontwakingsmoment is het vaak
moeilijk om nog naar je ‘oude
bestaanswijze’ terug te keren met zijn
grijze conditioneringen en saaie
ingeslepen patronen. Je ‘oude leven’ is
ontoereikend voor wat je wis en
waarachtig aan de horizon hebt zien
gloren, maar wat je hebt gezien of
ontdekt heeft zich meestal nog niet
volledig doorgezet. Zo kunnen mensen
meerdere ontwakingsmomenten
beleven. Je zou kunnen zeggen dat
ontwaking verschillende stadia heeft.
Het eerste stadium wordt de pubertijd
der verlichting genoemd. We leven in
een hap snap tijd waarin mensen, zodra
ze iets gezien hebben dit van de daken
gaan schreeuwen of er hun zaakje van
maken. In het tweede boek van mijn
Meester Cheng trilogie, wordt zo’n
‘pubertijd der verlichting’ als volgt
beschreven…
“Verheerlijkt herken je je Zelf in alle
geschriften. Ze spreken nu over ‘JOU’, en
de afwezigheid van ‘jou’. Als een jong
veulen in zijn eerste levensjaar vier je de
herleving van DÁT. Je lichamen barsten
van vreugde. Fonteinen van
hartstochtelijk vuurwerk. Badend leef je
in de bron van opwellend levenselixer. En
als je het niet meer kunt ‘houden’, dan
zou je - in een dwaze bui - van de daken
kunnen schreeuwen dat je vrij bent,
verlicht of Zelfgerealiseerd. Je danst, lacht,
huilt, zingt en verstilt. Je stroomt over van
liefde en deze stroom maakt alles los. Ze
gaat waar ze nooit gaan kon en voert
naar al die plaatsen die het daglicht nooit
eerder hadden kunnen verdragen. Ook zie
je de valkuil van de verheerlijking, het
gevaar om ook maar één aangeboden idee
op te pakken, of ergens waarde aan toe te
kennen. Soms lijkt het erop alsof de
realisatie een belang heeft. Al gauw
herken je dat dit het obstakel is, dat de
liefdesstroom om een illusoir ‘jij die er
belang aan hecht’ heen laat buigen, in
plaats van dat iedere vorm van ‘jij’ er
door weggevaagd wordt.”
Wat de meeste mensen niet beseffen, is
dat zo’n ontwakingsmoment enkel het
begin is van wat Zelfrealisatie genoemd
wordt. Het bewustzijn bestaat nu
eenmaal in zijn natuurlijke ordening uit
een reeks onontkoombare
wetmatigheden die een kosmisch web
vormen en uitmonden in een heel scala
aan staten en toestanden. En bij al die
staten en toestanden behoren ook
bepaalde menstypen of leerling-typen.
Mijn oude leermeester Alexander Smit
heeft ze netjes op een rij gezet, die ik in
één van de artikelen van dit
Satsangmagazine zal bespreken…
Ik ga het eerst hebben over het ‘landen’
of stagneren in een bepaalde staat of
toestand… Vele mensen zijn tevreden
met reeds een kleine verandering.
Wanneer je bewust of onbewust in een
bepaalde staat of toestand blijft hangen,
spreken wij van een valkuil. Er ligt nog
een hele reeks klassieke valkuilen voor je
klaar. Ik noem deze valkuilen klassiek,
omdat deze valkuilen voor iemand die
de hele weg heeft afgelegd nogal
algemeen en duidelijk herkenbaar zijn.
Wanneer deze valkuil doorzien en weer
overwonnen wordt, spreken wij van een
realisatie- of ontwakingsmoment. In
plaats van klassieke valkuilen kun je het
ook ‘struikelplekken’ noemen. Je ziet er
talloze zielen struikelen en vele niet
meer opstaan. Omdat de meest mensen
hier blijven rondhangen veranderen de
struikelplekken in uithangplekken, waar
gelijkgestemden elkaar in hun stagnatie
gaan bevestigen en ondersteunen en
ontstaan er weer van die exoterische
neigingen. Zo kun je op het internet
een samenscholing van ideeën
aantreffen over wat bijvoorbeeld
Satsang en Advaita Vedanta is die door
consensus tot spirituele norm
verworden. Als iets door het
(stagnerende) merendeel (van de
mensen) wordt neergezet en bevestigd,
dan wordt het al gauw tot een
‘waarheid’ gemaakt. Je zou dit principe
zelf één van de klassieke valkuilen
kunnen noemen. Neem bijvoorbeeld de
uitleg die men in Wikipedia geeft over
satsang…”
Wikipedia: “Typerend bij satsang is dat
er geschriften worden gelezen en dat er
wordt geluisterd, nagedacht,
gediscussieerd, op meningen wordt
ingegaan, er wordt gemediteerd op de
bron van deze woorden en dat er een
manier wordt gevonden om de betekenis
ervan in het dagelijkse leven toe te passen.
Hedendaagse satsang-leraren in het
Westen combineren vaak Oosterse
filosofieën met methoden van de moderne
psychologie.”
Randolph: “Als dit geen exoterische
uitleg van Satsang is, dan weet ik het
niet meer. Deze uitleg is echt
beschamend. En als dit een collectieve
consensus krijgt, dan zie je al gauw dat
dit de norm voor Satsang wordt.”
“Het alsmaar verder
uitbouwen van
individualiteit en het erin
opgesloten raken is een
klassieke valkuil.”